Week 2 - Reisverslag uit Changji, China van Matthias & Erik - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Changji, China van Matthias & Erik - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Erik Wilbrink

Blijf op de hoogte en volg Matthias & Erik

10 April 2014 | China, Changji

Zoals gezegd hebben we vorige week woensdag een andere draai aan onze tijd in China gegeven: op deze dag zijn we namelijk naar de kaasfabriek gegaan om een kijkje te nemen. Dit hebben we donderdag echter geen goed gevolg gegeven, want we hebben we lang uitgeslapen en nog een dagje Changji verkent, de stad die we onderhand bijna net zo goed kennen als de lokale bevolking. Vrijdag viel er weer wat te beleven in China. We zijn vroeg naar Ürumqi vertrokken, een stad van ongeveer 3 miljoen inwoners om daar onze tolk en een Zuid-Koreaanse zakenman te ontmoeten. En wat je nou totaal niet verwacht bij een meeting met een zakenman, gebeurde bij ons: de beste man heeft zijn kantoor beneden in een overdekt winkelcentrum. Samen met de eigenaar van de kaasfabriek, de vertaler en zakenman, zijn we in een babykledingzaak onze bespreking gaan houden. De meest voor de hand liggende oplossing om het lawaai voor te zijn, is om simpelweg de deuren te sluiten. Na het gesprek hebben we echt een superlekker maaltijd gegeten in een Zuid-Koreaans restaurant. Daarna zijn we naar een plaatselijk museum gegaan, wat ons het één en ander vertelde over de minderheden.
Omdat we geen zin hadden om terug naar Changji te reizen, besloten we om in een hostel te overnachten. Voor ongeveer 6 Euro kregen wij een bed om te slapen, daarmee was dan ook echt alles gezegd. Gelukkig hebben we de hostel ook alleen maar gebruikt als slaapplaats, want s ’avonds zijn we de stad ingegaan voor een biertje. Erg leuk was het om te merken dat Chinese jongeren je aanwezigheid zo op prijs stellen dat ze in staat zijn om je een leuke avond te bezorgen terwijl je dat zelf bijna niks kost.
Na een lange, lange nacht die eindigde om 12 uur zaterdagmorgen, zijn we naar het meest toeristische gedeelte van Ürumqi gegaan. Hier stonden een aantal attracties en je kon doordat het een berg midden in de stad was, de hele stad overzien. Echter, ondanks de aanwezigheid van veel attracties in het park, stonden wij vaak in het middelpunt van de cameralens. Nadat we teruggegaan zijn naar Changji, zijn we eerst flink gaan uitrusten van onze lange tocht. Het is trouwens erg leuk dat we ons met vertaalboekjes en plaatjesboeken heel goed kunnen redden.
Onze zondagen zijn nou niet echt de zondagen die we normaal gesproken thuis meemaken, maar dit was een goeie. We hebben eerst geslapen, vervolgens zijn we naar de fabriek van onze Amerikaanse vrienden gegaan om daar wat te eten en wat rond te hangen. Echter, we hebben ongeveer anderhalf uur rondgelopen om de fabriek te vinden.
Maandag zijn we begonnen met een dagje verslagen maken en daarna hebben we begonnen met het belangrijkste gedeelte van ons onderzoek: contact leggen met de lokale bevolking. We doen dit door naar de universiteit te gaan en met de studenten te voetballen. Dit is ons zo goed bevallen dat we dit woensdagmiddag ook hebben gedaan. Trouwens, de maandag stond ook in het teken van onze eerste stof storm.
Dinsdag zijn we naar een regeringsgebouw gegaan met onze vertaler. Het mooie aan China is dat voor elk soort business een soort van kamer van koophandel is. Hierdoor zijn we naar 3 verschillende regeringsafdelingen gegaan, die ons samen verteld hebben hoeveel hotels, supermarkten en restaurants er ongeveer zijn. Gelukkig zaten de gebouwen wel allemaal onder 1 dak.
Woensdag zijn we verder aan ons onderzoek gaan werken en hebben we een aantal studenten ontmoet waar we mee zijn gaan voetballen en mee hebben gechillt. S ’avonds hebben we een heerlijk etentje gehad met onze Amerikaanse vrienden en hebben we keihard aan deze update gewerkt.

• 10 April 2014 - 13:52

Robin:

Hey Erik,

Wanneer ik dit lees krijg ik het idee dat jullie een aardig productief weekje achter de rug hebben.

• 11 April 2014 - 10:37

Ria:

Hoi Erik en Matthias,
    Leuk verhaal, een drukke week gehad, zeg. Zo te horen zeer afwisselend. Als ik jullie verslag zo lees,
    hebben jullie het goed naar je zin.Geniet er lekker van. Grappig om te lezen hoe de dingen in China gaan. Zo heel anders dan bij ons. Jullie doen veel nieuwe en spannende indrukken op hoor, je zult het 's avonds wel gehad hebben, en dan lekker relaxen! DE manier van kennismaken is dus o.a. voetballen, nou dat lijkt me niet verkeert. Vooral voor jou, Erik, het is immers je hobby.
    Hier is alles oké. Ik blijf via je moeder ook op de hoogte van wat jullie zo'n beetje meemaken, dat vind ik leuk.

Alle goeds gewenst voor de komende periode,
    Hartelijke groeten,
    Frans, Ria, Jantiene en Marinda.

• 14 April 2014 - 21:23

Ome Arie Tante Mieneke:

Ha Erik en Matthias

Leuk om jullie verslag even te lezen .Er is daar genoeg te beleven daar denk ik'.
    De hartelijke Groeten uit Oud Beijerland

• 18 April 2014 - 17:23

Grada Donselaar:

Beste Jongelui,

Voor 6 euro een slaapplaats lukt in Woudenberg niet hoor!
    Kamperen op het boerenerf in duurder.
    Leuk om je verslag te lezen, nog een leerzame tijd hoor.
    Ik hoop dat jullie nog wat mee krijgen van het lijden en opstanding van Heere Jezus Christus!
    Hartelijke groet,
    fam Donselaar.